כתבות

בית הכנסת שאני לא הולך אליו הוא רפורמי

זרמים בעלייה
המחקר החדש מבית המכון למדיניות העם היהודי (במימון הסוכנות היהודית)  מצביע על שינויי פרדיגמה מהותי ומשמעותי ביחס לזרמים הליברליים בישראל.




המחקר מצביע  על מגמה, שנצפתה כבר בכמה סקרים החל מ 2013, של עליה מתמשכת ומשמעותית באחוזי ההזדהות עם התנועות הליברליות בישראל. כאשר כבר יש כמה סקרים שמצביעים על אותה מגמה,כבר קצת קשה לומר, אנחנו לא מאמינים לסקרים. מ 4% הזדהות עם התנועה הרפורמית ב2013, ל 8% ב2017, ומ 7% ל13% הזדהות עם התנועות הליברליות באופן כולל - כ 800,000 איש!, אנחנו מדברים על כמעט הכפלה של 50% תוך 4 שנים…


מתוך המחקר: אחוז היהודים המזהים את עצמם כרפורמים או קונסרבטיבים - על פי שישה סקרים שונים - הראשון ב 2013 והאחרונים מ 2017:
(פירוט במקרא הצבעים למטה)



כותבי המחקר טוענים כי: "ניתן להעריך כי כבר בעתיד הקרוב, 20-30  אחוזים מכלל היהודים החילוניים והמסורתיים יראו בזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי אופציה לגיטימית ואותנטית לא פחות ואף יותר מהאורתודוקסיה"

אז מה בעצם קורה פה??

שינוי פרדיגמה:  " בית הכנסת שאני לא הולך אליו הוא בית כנסת רפורמי"

במשך שנים התגאתה האורתודוקסיה שהיא הדרך היחידה להיות יהודי! תפיסה זו הייתה מקובלת במשך שנים גם על הציבור החילוני, שאומנם לא הלך לבית כנסת, אך כאשר חשב על יהדות ועל בית כנסת עשה זאת רק במתכונות האורתודוקסית.
האורתודוקסיה שמנסה לשמור על כוחה נלחמת במתן כל לגיטימציה לאפשרות להיות יהודי בדרכים אחרות, קרי בתנועות הליברליות. הכפייה הדתית הזאת יצרה תגובת נגד חילונית שכללה סלידה עמוקה מכל מה שקשור לדת, ופחד עמוק מהדתה. ולמרות זאת בשנים האחרונות, אנו רואים שיותר ויותר ציבור חילוני מבין שאפשר להיות יהודי גם בדרך שמתאימה לתפיסות הליברליות שלו, והוא מאמץ את הפרשנות הליברלית ליהדות כאפשרות המועדפת עליו. הוא עדיין אינו הולך לבית הכנסת בכל שבת, אך ברגעים בהם הוא רוצה להתחבר לזהות היהודית שלו הוא יפנה לבית כנסת רפורמי. זאת בהחלט תפנית מעניינת ושינוי פרדיגמה!



 ערב השקת המחקר בבית דניאל בתל אביב


גם חילונים הם יהודים, והם גם מרגישים יהודים…

המחקר מראה מה שאנחנו בעצם יודעים מסקרים רבים שנעשים לפני כל חג, שלמרות כל שיח ההדתה, רוב החילונים צמים ביום כיפור, מאמינים באלוהים, חוגגים את החגים ועוד ועוד…
אולם הרגעים המרכזיים בהם חילונים ממשים את יהדותם הם בטקסי החיים: ברית מילה, חתונה, בר/ בת מצווה ואבלות. הסקר מראה את הנתונים המרשמים של טקסי החיים שנערכים על ידי הרבות והרבנים שלנו, סקרים אחרים מלמדים שכל אדם שלישי בקרב הציבור החילוני בישראל כבר השתתף בטקס חיים ליברלי. מדובר על מהפכה מהשטח של הציבור הישראלי הבוחר בחוויה יהודית שוויונית, ללא מחיצות, ובדרך שמתאימה לו.

מתוך המחקר: מספר טקסי מעגל החיים הנערכים מדי שנה על ידי הרבות והרבנים של התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית:





אנחנו על המפה:

הסקר מראה את עבודת השטח הרבה שנעשתה בשנים האחרונות, את הגידול במספר הקהילות, את העבודה החינוכית, את מספר הרבנים והרבות, ועוד. כאשר הציבור בישראל מחפש אותנו, אנחנו יותר ויותר שם- יהדות שקרובה אליך.


מתוך המחקר: סיכום הנתונים לגבי התקציב של התנועות הליברליות:




אם כל כך טוב, אז מה הבעיה?

המחקר מעיד על כמה בעיות מרכזיות שמעכבות את השתרשות התנועות האלה באופן יותר משמעותי בארץ. הנה שתיים מרכזיות:

1. הזדהות  מול השתייכות : ישראלים חילונים לא רגילים להשתייך לתנועות דתיות, זה עדיין נראה להם שייך ליהודי התפוצות. ובעודם אכן מזדהים עם הערכים, וצורכים שירותים,  הם מעדיפים לא להשתייך אל הזרמים באופן רשמי.

2. כסף וכוח !! :  בגלל שישראלים מזדהים אך אינם שייכים לתנועות הליברליות, הן אינן מיוצגות במרכזי הכוח של החברה הישראלית. כתוצאה מכך סובלות התנועות מאפליה תקציבית מתמשכת. הציבור החילוני מוכן להירתם למאבקים על חופש בחירה של קבוצות אשר רגילות להיאבק על זכויותיהן, כפי שראינו במאבק האחרון של הקהילה הגאה. אך כאשר מדובר בחופש לבחור כיצד לערוך חתונה יהודית במדינת היהודים הוא לא יוצא לרחובות.

אז מה עושים ?

הסקר החשוב הזה מצביע על מגמה חשובה מאוד ומשאיר אותנו עם הרבה נקודות למחשבה :
  • איך גורמים ליותר ישראלים לא רק להזדהות ולדעת שאפשר להיות יהודי ליברלי, אלא להיות יותר מעורבים, ולהגשים את האפשרות הזאת בפועל.
  • איך מרחיבים את הפעילות, באילו נתיבים להשקיע, מה מקדם את התנועה שלנו באופן הכי אפקטיבי?
  • איך פועלים על מנת להשיג כוח פוליטי?
  • מה עדיף? - לפעול בזירה המשפטית והציבורית, או יותר בזירה החברתית והקהילתית…?
מאוד נשמח לשמוע את דעתכם… ואם אתם רוצים לדעת עוד על התנועה הרפורמית…


.


ד"ר ענת ליבל הס חקרה את התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית מנקודת מבט אנתרופולוגית.


.