הדרשה השבועית

פרשת כי תבוא

חלק בעולם הבא - הפטרת כי תבוא

הרבה רחל דרוק

ישעיהו ס' 22-1 (ככל המנהגים)

הפטרת פרשת כי תבוא היא תיאור של עולם שבו כל המשאלות שיש לעם תענינה. העם החלש הופך להיות העם השולט והעשיר: הַקָּטֹן֙ יִהְיֶ֣ה לָאֶ֔לֶף וְהַצָּעִ֖יר לְג֣וֹי עָצ֑וּם אֲנִ֥י ה' בְּעִתָּ֥הּ אֲחִישֶֽׁנָּה ( ישעיהו ס'. 22). הכעס של האלוהים הופך לרצון ורחמים: כִּ֤י בְקִצְפִּי֙ הִכִּיתִ֔יךְ וּבִרְצוֹנִ֖י רִחַמְתִּֽיךְ׃ (ס', 10). ואחרי שנים של גלות ואבל, העם יחווה נצח של ששון ושמחה: תַּ֧חַת הֱיוֹתֵ֛ךְ עֲזוּבָ֥ה וּשְׂנוּאָ֖ה וְאֵ֣ין עוֹבֵ֑ר וְשַׂמְתִּיךְ֙ לִגְא֣וֹן עוֹלָ֔ם מְשׂ֖וֹשׂ דּ֥וֹר וָדֽוֹר (ס': 15).

אפשר לראות את ההפטרה הזו כמלאה בשתלטנות וכוחניות, ולתהות איך אפשר בתקופה קשה, ותקופה של חושך, להתנחם באמירה שעולם טוב יותר יהיה עולם שבו פשוט יהיה קשה לאחרים (כדוגמא: כִּֽי הַגּ֧וֹי וְהַמַּמְלָכָ֛ה אֲשֶׁ֥ר לֹא יַעַבְד֖וּךְ יֹאבֵ֑דוּ וְהַגּוֹיִ֖ם חָרֹ֥ב יֶחֱרָֽבוּ, ס': 12). אבל חז"ל, באופן קצת מפתיע, קוראים את ההפטרה הזו ורואים נחמות שחלות באופן יותר אוניברסלי. המלבי"ם במיוחד קורא את ההפטרה הזו במונחים פחות הדרתיים. הוא רואה את הדגש על האור בפסוק הראשון כאמירה אוניברסלית: "קומי אורי, הצרה מצויינת בחשך ואפלה, עתה קומי מן החשך הלז ואורי לכל בני העולם האירי לכל." אור הוא משהו שאי אפשר להגביל, שכולם יכולים לראות ולהנות ממנו. אפילו אלו שיש להם נטייה יותר לראות את ההפטרה כנבואה שהטוב שבה שייך לעם ישראל בלבד עדיין רואים בעולם העתידי שמתאר ישעיהו משהו אוניברסלי בתוך המסגרת הזו. במשנה קוראים פסוקים מההפטרה כהוכחה שלכל ישראל יש חלק בעולם הבא: כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שנאמר (ישעיהו ס, כא) ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר (סנהדרין י': א'). אני חייבת לציין שהמשנה מיד ממשיכה עם "ואלו שאין להם חלק לעולם הבא," שזה קצת מערער את הנקודה, אבל עדיין מוצאים בהפטרה אמירה חזקה שיהיה עתיד טוב יותר שכולם יכולים לחוות ולהנות ממנו.

ואכן, מה שההפטרה הזאת נותנת לקוראיה היא ההבטחה שיהיה סוף להשפלה, לגלות ובדידות, ולכאב. הילקוט שמעוני כותב שכשבן אדם סובל או מקבל עונש, הוא מתנחם כשהוא יודע מתי העונש יסתיים. במקרים שהוא לא מקבל הודעה או מידע כלשהו על סיום העונש, הוא לא מתנחם. אחד מהדברים הכי קשים להתמודדות בתקפות קשות הוא האי-ודאות, במיוחד לגבי האם ומתי התקופה הקשה תעבור. האלוהים, דרך ישעיהו, מבין שההבטחה הכי משמעותית והכי חשובה שאפשר לתת כשנמצאים בתוך החושך היא שיום אחד האור יבוא ושלכולם יש חלק בעולם החדש הזה.

שבת שלום