הדרשה השבועית

פרשת נח

אנחנו דור הפְּלַגָּה

הרבה גלית כהן קדם

סיפור בראשית הוא סיפור האנושות כולה; רגע לפני שיסופר סיפורו הפרטי של עם עברי קטן ושולי, אנו, הקוראים.ות בפרשת נח, מוזמנים.ות להיזכר כי אנו שייכים.ות לפני הכל לאנושות. כולנו, לפני הכל, צאצאי אדם וחווה. 

העובדה שהפרשה מקפידה למנות שמות רבים של צאצאי נוח לאחר המבול אינה מפתיעה, אם כן; הברית נכרתה מחדש עם בורא עולם, וניתנה הבטחה שהקב"ה ישלוט בכעסיו, ישלים עם אנושיותו של הגזע האנושי, ויניח לנו, אם כן, להחריב את עצמנו בעצמנו- הפעם ללא עזרה מלמעלה. 

הרי מי שיבחרו להתעמק בנתונים אודות משבר האקלים ובתוצאותיו הניכרות לא יצליחו להימנע ממרה שחורה; שריפות, הצפות, רעב, מגפות, התחממות, הכחדה וזיהום בכל קצוות תבל. המראות הקשים הלקוחים מסרטי אימה מעוררים דאגה עמוקה כבר לא רק בקרב המדע והנבואה אלא במעגלים מתרחבים של פעילים ופעילות שמנסים להעלות את משבר האקלים לסדר היום הפוליטי, החברתי, הכלכלי והרוחני. וכך, כאשר הכח להחריב עבר מן העליונים אל בני התמותה, ייתכן שקיבלנו בה בעת גם את הפתרון; שכן אם הדבר לא תלוי אלא בנו, הרי שיש לנו סיכוי להינצל. 

וּלְעֵ֥בֶר יֻלַּ֖ד שְׁנֵ֣י בָנִ֑ים שֵׁ֣ם הָֽאֶחָ֞ד פֶּ֗לֶג כִּ֤י בְיָמָיו֙ נִפְלְגָ֣ה הָאָ֔רֶץ וְשֵׁ֥ם אָחִ֖יו יׇקְטָֽן׃ [בראשית י, 25]

עבר, הנין של נח, בוחר שמות מעוררי תמיהה לבניו: פלג ויקטן. 

על השם פלג כותב הפרשן רבי עובדיה ספורנו [איטליה, מאות 16-17]: 

"פלג- כי בימיו נפלגה הארץ; הודיע מעלת עבר שכוון ברוח הקודש מה שהיה עתיד אז להיות בימי בנו, וקרא שם בנו פלג. להודיע סבת קיצור שני חיי האדם מפלג והלאה, כי אמנם סבת זה היה חטא בני הפלגה, וענשם שקלקל מזגם מהשתנות הפתאומי מאויר לאויר". 

ספורנו רואה במתן השמות הללו איכות נבואית המיוחסת לעבר, והנבואה היא נבואת חורבן: דור מגדל בבל יחטא, ומשום שיחטא- ייענש בקלקול מזג האוויר ובקיצור החיים על פני האדמה. דור הפלגה, מונח שתבעו חז"ל במשנה בסנהדרין, הוא הדור שיפוץ לכל עבר, כשם שפלגי המים מתרחקים מן הנחל. הפילוג ייצור פירוד, איבה ועוינות שמקורם בהיעדר היכולת לתקשר ולהבין איש את רעהו. 

התיבה של נוח, שהיוותה רחם לאנושות, הולידה בני אדם שנעשו מפולגים ועל כן הפליגו הרחק זה מזה, נושאים עוון ופשע בדמות מזג אוויר קלוקל ותוחלת חיים קצרה.

משבר האקלים אדיש במהותו לגבולות שקבעו בני האדם; ההתחממות הגלובלית אינה מתחשבת בשפה, תרבות, מצב כלכלי או דת; היא מחזירה את כולנו בחזרה לתיבה אחת, רעועה, מתנדנדת על גלי הסערה, אשר כמהה להגיע בשלום לחוף מבטחים. 

שם מכנה את בנו פלג משום שחזה את מגדל בבל. המגדל, סמל היוהרה האנושית, הפיתוח והקידמה המואצים ללא הבחנה, מביא בסופו של דבר להחרבת האנושות. ייתכן שהמפתח למשבר מצוי אצל אחיו של פלג, המכונה יקטן. רש"י מפרש: "שֶׁהָיָה עָנָו וּמַקְטִין עַצְמוֹ, לְכָךְ זָכָה לְהַעֲמִיד כָּל הַמִּשְׁפָּחוֹת הַלָּלוּ:" הצניעות הצרכנית, ההתבוננות במקומנו הראוי בעולם, ההבנה שאנו רקמה אנושית אחת חיה- יכולים להציל אותנו מן החורבן, שכולו, הפעם, מעשה ידינו.                                                                                            שבת שלום