לאתר התנועה ליהדות מתקדמת


רעיונות לפעילות הורים וילדים ליום העצמאות
יום העצמאות הוא חג צעיר, שציונו ממשיך ומתעצב מאז קום המדינה ועד ימינו על ידי יחידים, משפחות, קהילות והחברה הישראלית בכללותה. אנו רוצים להציע לכם להוסיף נופך נוסף לחגיגות בדמות פעילויות משפחתיות והצעה לטקס שיכולים להעשיר את חווית החג בבית, בטיול או במנגל.

מזל טוב! יום הולדת למדינה!

יום הולדת למדינה:
ה' באייר הוא יום העצמאות, יום הולדתה של מדינת ישראל. יחד נחגוג יום הולדת למדינה ונכתוב לה ברכה מכל הלב. בברכתנו נאחל למדינה איחולים שונים לשנותיה הבאות.

בת כמה ישראל? נספור עם הילדים את שנותיה של המדינה. נכין למדינה עוגת יום הולדת ונכתוב את גילה בעזרת סוכריות צבעוניות.  

מתנה למדינה: נחליט על מעשה טוב שאנו עושים עבור המדינה שלנו. כיצד נוכל לשפר את המקום בו אנו חיים? אפשר למשל לשתול פרח בגינה, לנקות את החצר, לצבוע קיר הזקוק לשיפור או לתלות דגלים ברחבי השכונה.

כרזה ליום העצמאות: נכין כרזת ברכה ליום העצמאות בה נצייר את מה שאנו מאחלים למדינה או את מדינת ישראל כפי שאנו רואים אותה. 

שירים בנושא יום הולדת למדינה:

יום הולדת למדינה  לאה נאור למילות השיר ולשמיעתו באתר שירונט לחצו כאן http://www.shiron.net/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=4196&wrkid=15386

מתנות  נעמי גונן

בכל שנה ושנה
ביום ההולדת למדינה,
היא מקבלת במתנה
המון תינוקות שנולדו זה עתה
ובתים חדשים וכבישים ומטע
ושדה שנחרש ונזרע מחדש
והרבה חלב והרבה דבש.
והמדינה,
מתנות שכאלה אוהבת ממש!

"עצמאית בשטח" - עצמאות ומגילת העצמאות

מגילת העצמאות שלי:

על מנת ליצור היכרות עם המושג מגילת עצמאות, ניצור יחד מגילת עצמאות משלנו. מגילת העצמאות שלנו תכריז על הדברים אותם אנחנו יכולים כבר לעשות באופן עצמאי. נכלול במגילת העצמאות פעילויות, כישרונות ויכולות המעידות על עצמאות של הילד/ה. נוסיף למגילה כותרת ונקשט אותה. ניתן לחזק את הדמיון למגילת העצמאות של מדינת ישראל על ידי שימוש בנייר בריסטול בצבע קלף.
 

ילד עצמאי: בהמשך להכנת מגילת העצמאות שלי, נקרא את השיר ילד עצמאי של תרצה אתר. נראה את ההבדלים והדמיון בינינו ובין הילד שבשיר מה אנחנו כבר עושים לבד ובמה עוד מתקשים. בשנה הבאה נוכל להכין מגילה חדשה ולראות כמה דברים נוספים אנחנו כבר עושים לבד.

יֶלֶד עַצְמָאִי
תרצה אתר 

הַכּל אֲנִי מַצְלִיחַ לַעֲשׂוֹת כְּבָר בְּעַצְמִי:
לְהָכִין לִי שְתִיָּה (לְמָשָׁל: מִיץ מְמוּתָק עִם מַיִם),
לֶאֱכוֹל בְּסַכִּין וּבְּמַזְלֵג (וְלִפְנֵי זֶה, לִיטוֹל יָדַיִים),

לִנְעוֹל נַעֲלַיִם,
לִגְרוֹב גַּרְבַּים,
לִלְבּוֹש מִכְנָסַיִם,
לְצַחְצֵחַ שִינַּיִם. . . 

רַק שְׁנֵי דְּבָרִים נוֹרָא קָשֶׁה לִי לַעֲשׂוֹת:
לְהָסִיר אֶת הַחוּלְצָה דֶּרֶך הָרֹאשׁ, כְּמוֹ יֶלֶד מַמָּשׁ גָדוֹל,
וְלִקְשׁוֹר אֶת שׂרוֹכֵי הַנַּעֲלַיִם, גַּם אֲנִי עוֹד לֹא יָכוֹל. 
אֲבָל אֵיפֹה יֵשׁ בָּעוֹלָם יֶלֶד
שֶׁיָּכוֹל לַעֲשׂוֹת הַכֹּל?

 

מה יש במגילת העצמאות? להלן קטע ממגילת העצמאות:

"מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה היהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

במגילת העצמאות מכריזה מדינת ישראל על הערכים החשובים שלאורם אמורה להתקיים המדינה. ניתן לספר לילדים שבמגילת העצמאות שלנו הוכרז כי מדינת ישראל תהיה מדינה בה יתייחסו באופן שווה ומכבד לכל אדם, יהיה שלום, חופש לכל האזרחים ודאגה לתושבים.

מגילת העצמאות באומנות: לכל ערך שאנו מוצאים במגילה אפשר לצייר ציור.כל ציור ימלא דף שלם. לאחר מכן, אפשר להדביק את כל הדפים ביחד ליצירת מגילה ארוכה. את המגילה אפשר לגלגל ולקשור בחוט.

"הדגל שלי הוא כחול ולבן" - סמלי המדינה:



דגל: כיצד נוצר הדגל שלנו? כאשר נקבל דגל לכבוד יום העצמאות נציג לילדים גם טלית בצבעי כחול ולבן (אפשר להשאיל אחת מבית הכנסת) ונראה כמה דומים הדגל והטלית.

נספר על דוד וולפסון אשר הציע את הרעיון לדגל ישראל:

בזיכרונותיו מגלה לנו וולפסון: " השאלה הקטנה והקשה שהתעוררה הייתה באיזה
דגל נקשט  את בית-הקונגרס? אין לנו דגל . ומחשבה נצנצה במוחי : והרי יש לנו דגל וצבע כחול ולבן לו – הטלית בה אנו מתעטפים לתפילה  יום יום בחול ובשבת, בימי המעשה ובימי המועד. לבנה היא ופסי תכלת עוטרים אותה.יהי נא דגלנו לבן עם פסי תכלת. לעיני כל  ישראל ולעיני כל העמים ציוויתי לעשות דגל לבן ותכלת ולצייר בו מגן דוד. כך נברא דגלנו הלאומי."
 

יצירה לדגל וקישוט הבית לכבוד יום העצמאות: ביום העצמאות כדאי לקשט את הבית בצבעי כחול ולבן. אפשר לצייר דגלים על שקפים בעזרת טושים לא מחיקים המיועדים לדיסקים ולהדביק את הדגלים השקופים לחלון.

אפשרות נוספת היא לקשט את הבית ברצועות קרפ בצבעים כחול ולבן. חותכים רצועות ארוכות ומדביקים אותן ברחבי הבית וסביב רהיטים שונים. 

מנורה: על מנת לערוך היכרות עם סמל המדינה המנורה וענפי הזית,  נקרא את הסיפור מנורה וענפי זית/ לוין קיפניס.


מנורה וענפי זית/ לוין קיפניס

כאשר קמה מדינת ישראל,באו אל המנורה ואמרו לה: "את היי סמל המדינה"!

אמרה המנורה: "רבים היו כלי הקודש בבית המקדש, כולם זהב טהור, ולמה זה בחרתם בי?" ענו לה: ,כי את נותנת אורה. יש אורה- יש שמחה, יש אורה- יש ששון!"

ביקשה המנורה: "לא אוכל לבדי להיות סמל:ילווה אלי עץ הזית, הנותן לי משמנו הטוב להאיר את נרותיי."

הלכו ובאו אל הזית: "זית, זית, הלוה נא אל המנורה ותהיו יחד סמל המדינה!" אמר הזית: "רבים העצים בישראל, שנשתבחה בהם הארץ. למה זה בחרתם בי?" ענו לו: "כי אתה נותן את השמן הטוב למאור. יש אורה- יש שמחה, יש אורה- יש ששון"!

נתן הזית שניים מענפיו לשני צידי המנורה, להיות לסמל המדינה- ולישראל אורה, שמחה וששון!

 

יצירה למנורה: נחפש ברשת תמונה של המנורה וענפי הזית ונדפיס אותה על דף שלם. הילדים יכולים לצבוע את המנורה. אפשרות נוספת היא להכין מראש ריבועי נייר קטנים ולהדביק אותם על המנורה כך שתיווצר צורת פסיפס של המנורה. 

 

אפשרות נוספת היא להדביק את הסמל לנייר קרטון ולמרוח על הסמל פלסטלינה ליצירת תבליט של המנורה וענפי הזית. כדאי למרוח דבק פלסטי על הפלסטלינה בסיום העבודה להברקה ושימור של היצירה.

 אפשר לראות את  סמל המדינה גם על הדרכון ותעודת הזהות שלנו. התבוננות בסמל על הדרכן היא הזדמנות להסביר על משמעותו של מסמך זה ועל היותנו אזרחי מדינת ישראל. נסביר לילדים כי לאזרח של מדינה חובות וזכויות, ממש כמו שלילד יש חובות וזכויות בבית.

"היה היה" – זכרונות מארץ ישראל 



ארץ ישראל שלי
: נכין דגם של ארץ ישראל בעזרת חומרים שונים כיד הדמיון. אפשר לעשות את הבסיס מקרטון (אפשר למחזר את קרטון דגני הבוקר), להשתמש בעיסת נייר, בפלסטלינה ובחימר. כדאי לשלב בדגם חומרים כמו חול ואדמה מהגינה כדי ליצור תחושה מציאותית. על הדגם אפשר לציין מקומות בהם ביקרנו בעזרת דגלונים  (נייר קטן המודבק לקיסם).

משחקים של פעם: שחקו ב"משחקים של פעם כמו: קלאס, חמש אבנים, סבתא סורגת וכדומה. הקישורית הבאה מובילה לספר "משחקים של פעם, 60 שנות משחק"  של משרד החינוך:

http://meyda.education.gov.il/files/Mazkirut_Pedagogit/hinuchgufani/mishakim_60_web.pdf

קפסולת זמן: נראה לילדים חפצים ישנים ותמונות המאפשרים הצצה לחיים במדינת ישראל בעבר ואף לפני הקמתה. כעת הגיע תורנו לאפשר לילדים של העתיד לראות איך אנחנו חיים היום. ניקח כמה חפצים, גזרי עיתונים ותמונות שמייצגים לדעתנו את החיים בישראל כיום ונכניס אותם לקופסא. את הקופסא נקבור בחצר. אפשר להוסיף גם מכתב לילדי העתיד המספר על חיינו כיום ועל תקוותינו לעתיד המדינה.

מפגש עם מקימי המדינה: לכבוד יום העצמאות אפשר לארגן מפגש עם אדם מבוגר שסייע בדרך כלשהי להקמת המדינה. אפשר לבקש מסבא או סבתא שיספרו על הימים ההם או לבקר קרוב משפחה אחר. נכין יומן המספר על הביקור ונצלם תמונה. את היומן אפשר להציג בגן הילדים או בארוחה משפחתית.

"עוד יבוא שלום עלינו" – התקווה לשלום



שלום/ תמר אדר

"שלום"-  זו ברכה,
"שלום"-  זו תפילה,
"שלום"- זאת מילה שתישמע
בכל עת, בכל יום- כל שעה.
"שלום"-  אומרים כשנפגשים
גם ילדים גם אנשים:
שלום לכם ומה שלומכם,
כל כך שמחנו לראותכם!
"שלום"-  אומרים שנפרדים
מחברים או חברות,
ואם רוצים גם מוסיפים:

להתראות!
אבל שלום ממש "שלום"
זו משאלה, זהו חלום.
שלום כולנו נבקש,
יהי שלום על ישראל!

נשוחח עם הילדים על המילה שלום. מה זה שלום? מתי אנחנו יודעים שיש שלום בין אנשים? האם יש לנו שלום בבית? האם יש לנו שלום בגן? מה נוכל אנחנו לעשות כדי לחיות בשלום עם אחרים?

יונה עם עלה של זית: עוד סיבה להופעת עלי הזית בסמל המדינה היא שהם מסמלים שלום. כאשר שולח נוח את היונה היא חוזרת עם עלה הזית וכך מודיעה שהמבול הסתיים והשלום חזר אל העולם. נדפיס תמונה של יונה ונשתמש בה כדוגמא לציור היונה על קרטון. נגזור את היונה ונדביק לה בפה עלה של זית. נקשט את היונה בצבעים לבן וזהב משני הצדדים. אפשר להוסיף נוצות לבנות. ניצור חור בחלק העליון של היצירה ונשחיל בו חוט. נתלה את היונה לקישוט.

 

מקבלים חג



 תפילה לשלום המדינה: נאמר את נוסח התפילה המעובד כאשר המשפחה מתכנסת בערב יום העצמאות או בחגיגות יום העצמאות. אפשר ללמד את הילדים חלק מהתפילה מראש ושם יהיו אחראים להגיד אותה בחגיגה המשפחתית.

 

נוסח מקוצר

אבינו שבשמים
צור ישראל וגואלו
ברך את מדינת ישראל
ראשית צמיחת גאולתנו. 
הגן עליה ברב חסדך
ופרוש עליה את סוכת שלומך
ונתת שלום בארץ
ושמחת עולם ליושביה.

הנוסח המופיע בסידור "העבודה שבלב"

צוּר יִשְׂרָאֵל וְגואֲלו, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּרֹב חַסְדֶּךָ וּפְרשׁ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלומֶךָ. שְׁלַח אורְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, לשופטיה ולנבחריה, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טובָה מִלְּפָנֶיךָ, למען ילכו בדרך הצדק, החופש והיושר. חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קָדְשֵׁנוּ, וְהַנְחִילֵם ישועה וחיים. וְנָתַתָּ שָׁלום בָּאָרֶץ וְשִׂמְחַת עולָם לְיושְׁבֶיהָ. פְּקָד-נָא לברכה אֶת אַחֵינוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל אַרְצות פְּזוּרֵיהֶם. טע בליבם אהבת ציון ומי בהם מכל עמנו יהי אלוהיו עימו ויעל לירושלים עירך, אשר נקרא שמך עליה. האצל מרוחך על כל יושבי ארצנו, הסר מקרבנו שנאה ואיבה, קנאה ורשעות, וטע בליבנו אהבה ואחוה, שלום ורעות. וקיֵם במהרה חזון נביאך: "לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

ונאמר אמן.

להצעה לטקס ציון חג משפחתי לחצו כאן

 

הצעות לביקור במוזיאונים

הצעות לביקורים

הכירו פרקים בתולדות הקמת המדינה בסיורים משפחתיים. לפניכם רשימה חלקית של מוזיאונים שיאפשרו מפגש חוויתי בתולדות המדינה:

מוזיאון הפלמ"ח בתל אביב - מוזיאון חוויתי המעביר למבקר באמצעות סיפורם של היחיד והקבוצה את מורשת הפלמ"ח  03-6436393

מוזיאון איילון ברחובות - מתחת למבני מכבסה ומאפיה קיבוציים, מוסתרים מעיני הבריטים, יצרו כדורי רובים , 08-640655

מוזיאון חצר תל חי תצוגות מרשימות המספרות את סיפור הגבורה של המקום ולוחמיו, פעילות לילדים 04-6951333

החצר הישנה בעין שמר חצר משוחזרת של הקיבוץ מוקפת מבנים מקוריים ומשופצים, תצוגת טרקטורים, פעילות לילדים  04-6374327

מוזיאון בית אהרונסון בזכרון יעקב, משמר ומשחזר את סיפור תנועת "נילי" בזמן הטורקים ומלחמת העולם הראשונה  04-6390120

מוזיאון מגדל דוד ירושלים באמצעות משחק "חפש את המטמון" מסע אל הארועים המרכזיים במהלך תולדות ירושלים, לגילאי  7-13.
02-6265347

מוזיאון הרצל בהר הרצל ירושלים, הינו מפגש אורקולי מרהיב עם חוזה מדינת היהודים

  02-6321500

מוזיאון מנחם בגין בירושלים, מזמן מפגש חווייתי עם אחד הפרקים החשובים בתולדות המדינה תוך היכרות עם דמותו של מנחם בגין, ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל

 02-5652020