הדרשה השבועית

פרשת צו

האם אפשר לדעת את אלוהים? - הפטרת צו

הרבה נועה מזור


ירמיהו ז' 21 – ח' 3+ט' 23-22 כרוב המנהגים. ירמיהו ז' 28-21 + ט' 23-22 הצעה רפורמית

הפטרת צו המתחילה בפרק ז' ונמשכת אל תוך פרק ח' מספר ירמיה, מסתיימת בשני פסוקים מסוף פרק ט':

כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר ה' אַל יִתְהַלֵּ֤ל חָכָם֙ בְּחָכְמָת֔וֹ וְאַל יִתְהַלֵּ֥ל הַגִּבּ֖וֹר בִּגְבֽוּרָת֑וֹ אַל יִתְהַלֵּ֥ל עָשִׁ֖יר בְּעָשְׁרֽוֹ׃ כִּ֣י אִם בְּזֹ֞את יִתְהַלֵּ֣ל הַמִּתְהַלֵּ֗ל הַשְׂכֵּל֮ וְיָדֹ֣עַ אוֹתִי֒ כִּ֚י אֲנִ֣י ה' עֹ֥שֶׂה חֶ֛סֶד מִשְׁפָּ֥ט וּצְדָקָ֖ה בָּאָ֑רֶץ כִּֽי בְאֵ֥לֶּה חָפַ֖צְתִּי נְאֻם ה'. (ירמיהו ט' 23-22)

גם כאן מזכיר לנו ירמיה כי עניינים ארציים ובני חלוף אינם מעניינו של הקב"ה, ולכן אל להם להיות גם מעניינו של האדם. ה', לפי תיאור זה, עושה חסד, משפט וצדקה – ובאלה הוא גם חפץ. אין לאלוהים עניין לא בעושר וכבוד, לא בהצלחה או הגבורה שלנו.

בימים כמו אלה שאנו בתוכם, כאשר שוב יש מלחמה באירופה, אפשר לשאול – ה' עושה חסד משפט וצדקה? אז איפה הם? למה החסד המשפט והצדקה אינם נוכחים בארץ, בחיים?

אבל הפסוק הנ"ל נגמר באמירה – כִּֽי בְאֵ֥לֶּה חָפַ֖צְתִּי. אלוהים כנראה לא יכול לגרום לנו להתנהג אחרת. הוא גם לא יכול רק להוריק את חסדו על הארץ. אבל החסד מצוי כאן. מצוי לרוב. חסד, משפט וצדקה נמצאים בכל עבר. עלינו לפתוח את העיניים, הלב והיד על מנת לראות לחוות ולהיות חלק מהם. 

את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה זה כנראה לא יסיים. אבל השאלה איזה יחס יקבלו הפליטים והפליטות, ממלחמה זו וממלחמות אחרות בעולם – תלוי רק בנו. פתיחת הגבולות או סגירתם, איסוף מזון, בגדים וציוד או התעלמות – או גרוע מכך – הזניה של פליטות תמורת מחסה (כן, גם זה קיים).

בפרשת צו, כמו בפרשת ויקרא, אלוהים נותן המון חוקים איך, מתי ולמה להביא קורבנות. הפטרת צו כל אורכה וכמובן גם בסיומה, אומרת לנו – הקורבן היחיד שאני, אלוהים, זקוק לו ממכם הוא קורבן תשומת הלב, היחס, הדאגה לזולת או בנוסח של ירמיה – חסד צדקה ומשפט. 

אם אלוהים אינו חפץ בקורבנות – למה בכל שנה אנחנו קוראות וקוראים את כל הפירוט הזה? למה הוראות אלה לוקחות חלק כל כך מרכזי מספר ויקרא? 

אפשרות אחת – אלוהים נכנע ליצר האנושי. אתם כל כך רוצים להקריב קורבן? בסדר, אבל רק ככה. במקום מסוים, בזמנים מסוימים, מחיות מסוימות, בדרך מאוד ספציפית. 

אפשרות שנייה – גם בהבאת הקורבן ישנה אפשרות לראות את האדם שמולנו, ולהתייחס להקשר שבגללו בחרו להביא קורבן. 

ואולי בעצם בשתי האפשרויות, הקורבן הוא הצורך האנושי למצוא את הדרך להתקרב אל האל. אבל לא זו הדרך אותה מבקש האל מאיתנו. אולי אם נקשיב לקולו ולדבריו של האל, ונפעל לפי הנחיותיו, נוכל גם לדעת, למצוא להרגיש את נוכחות האל בעולם שפעמים רבות מידי מרגיש נטול אלוהים. 

שבת שלום